Yoga

Yoga refererer til tradisjonelle fysiske og mentale disipliner med røtter fra India. Ordet i seg selv betyr ”å bli i ett” og på denne måten definerer man at sinn, kropp og sjel skal bli i ett ved hjelp av ulike fysiske stillinger og poseringer.

Den største misoppfatningen folk har om yoga er at treningen består kun av uttøyning. Men selv om tøyninger er med, dreier yoga seg om å finne balansen til kroppen gjennom stillinger og poseringer som hver er med på å utvikle styrke og andre fysiske fordeler. Tilbakemeldinger fra personer som starter å trene yoga, er at de oppdager hele tiden nye aspekter med denne treningsformen jo lenger de holder på. Yoga er ingen konkurranseøvelse og det er ulike typer timer som passer for ulike mennesker.

Hvilke effekter gir yoga kroppen vår?
Effekter yoga gir oss kan være mange, og treningsformen påvirker oss både fysisk og mentalt:

  • -redusere stress
  • -redusere angst og muskelspenninger
  • -gi deg bedre søvn
  • -lette problemer med astma og allergi.
  • -gi lavere blodtrykk
  • -økt styrke og bevegelighet
  • -økt energinivå

Fysiske og psykiske fordelene av yoga
Bevegelighet:
Mange av oss er plaget med stivhet og stramme muskler som skyldes vår livsstil så vel som stress. Dette skaper muskelspenninger. Også de som er svært godt trent vil være plaget med stive muskler som man ofte restituerer med massasje. Yoga kan derfor også være med på treningsprogrammet til idrettsutøvere. I tillegg til den idrettsspesifikke treningen, legges yoga inn som en del for å øke bevegeligheten.

Styrke:
Andre plager som kan oppstå i utøvelse av idretter og trening er ubalanse og svakheter i visse kroppsdeler som igjen kan gi skader. Dette medfører ofte mange uker eller måneder med opptrening. Yoga kan hjelpe deg å redusere denne ubalansen i kroppen ettersom treningsformen krever at du bruker kroppsvekten din i nye bevegelser. Slike varierte stillinger og poseringer hvor du beveger deg sakte og kontrollert er med på å øke styrken din i disse områdene.

Reduksjon av smerte:
En annen fordel du oppnår ved å trene yoga er at du kan redusere smerte i ryggen. Mange har ryggplager som kan skyldes lange dager ved pc`en eller mange timer i bil som kan gi en kompresjon i ryggsøylen. Yoga er med på å forbedre stabiliteten til ryggsøylen og kan derfor redusere mange kroniske ryggplager. Uansett kan det være lurt å snakke med legen din før du velger å bruke yoga som behandlingsform.

Mentale fordeler:
Yoga  er kjent som den treningsformen som gir ro til sinnet vårt. Ved kun å fokusere på hver stilling og hva kroppen din gjør, blir stress som plager deg dyttet bort.
Mindfulness hjelper deg å fokusere med tankene dine og lære deg å ta kontroll over de negative følelsene. Dette oppnår du ved at kontrollert pusting hjelper deg å ta kontroll over ditt følelsesmessige jeg. Derfor kan mindfulness lette stress symptomer og relaterte problemer som panikkanfall, angst og depresjoner. En studie i USA viste at bare 20 minutter med yoga og mindfulness daglig kan hjelpe deg å redusere stress med opp til 10 %.
Yoga og mindfulness kan også gi deg bedre selvoppfattelse og velvære. Ved å lære hvordan du kan kontrollere og jobbe sammen med kroppen i stedet for mot kroppen, vil du lære å akseptere den og bli mer fornøyd med deg selv. Dette gir deg igjen økt selvoppfatning og du føler deg lykkeligere.

Våre handlinger gjennom dagen blir ofte styrt eller forstyrret av grublinger over fortiden og bekymringer for fremtiden. Tanker som «jeg burde ha gjort…», «hadde jeg bare…», «jeg må gjøre…», «hvis bare…»dominerer og skaper en tilstand hvor man blir låst i en konkurranse mellom hvordan man faktisk har det og hvordan man ønsker å ha det. Man aksepterer ikke tilværelsene som den er, men håper og tror at et sted i fremtiden vil alt være «perfekt». Nåtiden blir glemt til fordel for fortid og fremtid.

Mindfulness/tilstedeværelse er en bevisstgjøringsprosess som handler om å rette oppmerksomheten mot de tanker, følelser og kroppslige reaksjoner du har akkurat nå. Mental trening på denne måten lærer deg å observere tanker og følelser isteden for å la de styre deg. Dette er stressreduserende og gir deg mulighet til å endre på uhensiktsmessige handlingsmønstre og være i førersete av ditt eget liv.

Effekten av regelmessig bruk av mindfulness/tilstedeværelse:
  • -avspenning
  • -stessreduksjon
  • -overskudd
  • -økt livskvalitet
  • -større selvinnsikt
  • -indre ro
  • -forebygger konsentrasjonsevnen

Hver enkelt gang du gjør yoga, vil du merke resulater. Praktiserer du jevnlig, vil du oppnå mer enn hvis du gjør yoga en sjelden gang.

Etter hver time med yoga og mindfulness, myk yoga eller styrke yoga hos God Helhet vil det bli servert en hjemmelaget styrke drikk eller snack. Dette for å sette litt fokus på hvor viktig det er med mat, kosthold og det å styrke kroppen. «Man blir hva man spiser og drikker»